De dagen voor het primitieve leven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu De dagen voor het primitieve leven - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu

De dagen voor het primitieve leven

Door: Yolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

07 November 2007 | Suriname, Paramaribo

Nog even een stukje voordat ik morgen vertrek!

Van de week heb ik samen met Pauline (mede vrijwilliger Ligorio) inkopen gedaan voor aankomende 5 weken. Aangezien we voor die tijd ál het eten mee moeten nemen was dat een leuke klus :D Ze hebben daar wel fruit en dingen te koop, maar dat moet uit de stad komen dus is allemaal een stuk duurder. Jammer dat ik geen foto’s van het winkelen had, want de markt waarop we de inkopen deden was een grote chaos! Wel erg vet om mee te maken :p Vandaag mijn tas ingepakt en de laatste dingetjes gekocht. Ik heb er echt super wil zin in! Ik sprak gisteren met Romy, een vrijwilliger die er sinds vorige week is, aan de telefoon en die vond het fantastisch. Heerlijk het primitieve, elke ochtend baden in de rivier, daarna werken op de school, dan kleding wassen in de rivier en met een zaklamp je eten koken. Ik kan niet wachten om in die heerlijke natuur te zitten weg uit de stink stad en de drukte :D Ik kan me ook geen betere 20e verjaardag bedenken dan in de jungle :D Ook al moet ik zeggen dat ik het in mijn nieuwe huisje samen Laura en Lisanne erg goed naar mijn zin heb! Afgelopen week ze het uitgaansleventje hier laten zien en de binnenstad, ondanks rare beestjes en grote muggenbulten zijn ze ondertussen al goed gewend. Gisteren ‘afscheid’ genomen op mijn werk, de kinderen zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat ik ging doen, dat ik niet naar Nederland terug ging en dat ik december terug ben. En dan een van de jongste kids: ‘yolien mag niet weg....’ aaaah :)

Gisteren ben ik met Mac wezen vissen aan de andere kant van de rivier en daar waren 2 zwerfhonden. Een grote dagoe(hond) en een kleine dagoe. De grote dagoe liep helemaal mank, maar de kleine zag er redelijk gezond uit. We hebben ze meegenomen in de auto en nu heeft Mac 2 huisgenootjes erbij! Normaal neemt men niet zomaar zwerfhonden mee, die vinden ze vies. Maar Mac wou toch al graag een hond :) Ze moeten nog even goed in bad en langs de dierenarts voor het pootje, maar verder zijn ze echt heel lief zie maar op de foto!

Nou lieve mensen tot over 5 weken! Bellen naar Ligorio kan ook, er is 1 vaste telefoon in het dorp. Mijn ouders hebben het telefoonnummer dus dat zal je die even moeten vragen als je zou willen bellen!
Als goed is 14 december terug, als het erg goed bevalt een week later ;)

  • 07 November 2007 - 17:41

    Esther:

    Hey Lien!
    Klinkt harstikke leuk, heel veel plezier! En alvast een fijne verjaardag ;)
    xx Esther

  • 07 November 2007 - 17:47

    Bert:

    Veel plezier in de rimboe. Ik denk dat het en hele belevenis is. Gaat vast goed en alvast gefeliciteerd met je verjaardag en en heel fijn feestje
    Groeten Ome Bert

  • 07 November 2007 - 17:58

    Coby En Jorick:

    oeh, wat spannend!
    je weet iig bijna zeker dat je nooit meer op deze manier je verjaardag zal vieren. echt super speciaal!
    geniet van de rust en van het leven waar wij nog wat van kunnen leren hier ;).
    ook alvast fijne verjaardag gewenst!!!!!! ja meisje, daar gaan je tienerjaren :P
    geniet ervan meis!
    Brasaaa!!!
    uw broeder en schoon(dread)zus

  • 07 November 2007 - 19:55

    Pa:

    Het gaat gebeuren. Helemaal op jezelf geen luxe, geen stromend water behalve in de rivier, beetje stroom, nou ja misschien ook wel weer leuk om in de bewoonde wereld terug te zijn na al die weken. Waarschijnlijk geen taartjes op je verjaardag maar wel cassave en bananen van het kostgrondje.

    groeten PaMa

  • 07 November 2007 - 20:59

    Linda:

    lieverd,
    Ik weet zeker dat je gaat genieten. Ik moet echt telkens aan je denken hoor. Zet hem op daar!! en alvast een happy birthday, hiep, hiep, hiep. Misschien kunnen ze dat wel voor je spelen. (moet je die maffe feestmutsjes er maar bij denken)
    bigi brasa

  • 10 November 2007 - 16:09

    Laura En Lisanne:

    heey meis je bent nu in de binnenlanden en we missen je hier nu al wel haha, maar we vermaken ons wel. tot over 5 weken!

    xxx laura en lisanne

  • 12 November 2007 - 13:21

    Margo:

    Heey Yolien!

    Wat en verhalen meid! Echt knap dat je er al zo lang zit.. had ik niet gekund! Maar over een paar weken ben je alweer thuis.. Maar volgens mij vermaak je je prima.

    Succes nog ff he!

    Xx Margo

    P.s Nog geen roti gegeten hier in Kolkata haha

  • 21 November 2007 - 13:00

    Anneke:

    Hallo Jolien.
    Van harte gefeliciteerd met jou verjaardag.En ik hoop dat je zonder jou fam. toch een leuke en gezellige dag zult hebben al zal die heel anders zijn.
    Ik had een tijd niet op jou site gekeken, maar je hebt weer veel dingen meegemaakt. Je zit dus in de binnenlanden , maar ik hoop dat je het erg naar de zin hebt en veel nieuwe ervaringen op doet.
    Ik vind het geweldig en dat je veel lef hebt om dit allemaal in je eentje te ondernemen.
    Nog heel veel sterkte en plezier.Tot ziens fam. Kok.

  • 22 November 2007 - 08:57

    Leone :

    Hey Jolien,

    Gefeliciteerd met je 20 jaren.
    Lijkt me toch wel vreemd om op zo'n afstand van je familie je verjaardag te vieren.
    Fijn dat je de meiden wegwijs hebt gemaakt in de eerste periode. Ik kijk regelmatig naar je berichtjes en foto's, leuk om te weten waar je mee bezig bent.
    Het lijkt me heel dubbel om het aan de ene kant heel erg naar je zin te hebben en aan de andere kant het idee te hebben dat je zo weinig voor de mensen kan doen, maar bedenk wel dat alle kleine beetjes helpen.
    Groetjes,
    Leone (moeder van lisanne)

  • 22 November 2007 - 22:16

    Ben En Ingrid:

    Ha Yolien, Van Harte Gefeliciteerd met je 20e verjaardag, hebben net gelezen dat je vandaag jarig bent dus bij deze, jammer dat je het niet kan vieren met je vriend en Lisanne en Laura, en anderen, maar wat je nu doet lijkt ons ook wel belangrijk, wensen je nog een mooie tijd toe in de binnenlanden groetjes de ouders van Laura

  • 24 November 2007 - 22:33

    Petra Bleijenburg:

    He Jolien,

    Leuk om je verhalen te lezen! Je wilt nu zeker ook afstuderen in suriname??
    Echt gaaf zo'n ervaring.
    Ik ben benieuwt naar je verhalen voor de binnenlanden. Geniet overal van!

    Groetjes Petra

  • 26 November 2007 - 11:30

    Bossie's Zwolle:

    Beste Jolien,
    Wat een leuke site heb je.Heb je het leuk
    vast wel. Liefs Mees.
    Bij ons gaat alles goed. Daan is eindelijk op 18 december aan de beurt na 1,5 jaar wachten. Wordt een spannende periode.
    Groeten,
    Mees-Lotte-Daan en Jorgen

  • 14 December 2007 - 21:00

    Annet:

    He reislustige nicht van me!
    het is eindelijk weer gelukt om met je te mailen!!
    het is hier allemaal wel oke met de kids en het huis!!
    Alleen marc zit even zonder werk zijn baas is failliet, maar we zijn druk met banen te zoeken voor hem dus dat zal ook wel weer goed komen!!
    Hoe was de bush??
    enne wat een schattige honden!!
    Ik heb je geprobeerd een fotootje via deze weg te sturen maar dat gaat helaas niet!! dus heb je nog een ander mail adres??
    Ik ga eerste kerstdag naar je pa en ma dus dat wordt vast gezellig!!
    He groetjes Annet!! en Marc en een dikke kus van Sven en Yvanka

  • 18 December 2007 - 12:03

    Lien:

    jess! yoowliejn@gmail.com!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor 11 maanden naar Paramaribo, stage lopen in het kindertehuis van stichting Claudia A.

Actief sinds 30 Nov. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 43444

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: