Avonturen ABC - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu Avonturen ABC - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu

Avonturen ABC

Door: yolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

15 Mei 2007 | Suriname, Paramaribo

A Aanrijdingen
Ik heb een ongeluk gemaakt! Zoals ze dat hier zeggen. Ik heb een scooter aangereden. Eigenlijk reed ze tegen mij aan, maar omdat het mijn fout was had ik op mijn fiets haar aangereden. Flink geschrokken natuurlijk. Een hele heisa eromheen, allemaal ramptoerisme die ff kwam kijken wat er was gebeurd. Gelukkig op een blauwe plek en een zere arm na met mij niks aan de hand. Het meisje van de scooter moest voor de zekerheid naar het ziekenhuis voor haar knie.
Dagelijks kom ik onderweg op mn fietsie naar mn werk ongelukken tegen. De een ernstiger dan de ander, maar het ziet er altijd dramatisch uit omdat ze midden op de weg blijven staan tot de politie de boel heeft afgehandeld.
Gisteren ben ik wel erg geschrokken. Ik liep voor de verandering naar mn werk (fiets kapoet) aan de kant van de weg en hoor ineens een ONWIJS lawaai. Precies naast mij knalt een auto tegen een aantal geparkeerde auto’s aan de rechterkant van de weg. Daar boven op knalde de volgende. Terwijl ik aan de linkerkant liep. Ik weet niet wat de reden was, maar zo geluk dat ie naar die kant uitweek :p Er zijn nu al 32 verkeersdoden dit jaar, bij mijn vorige ABC’tje( van 1 april) waren het er nog maar 19 lees ik…

B Bezigheidstherapie
Nu de grote regentijd toch echt begonnen is, is bezigheidstherapie een must! Als je pech hebt komt het de hele dag met bakken uit de lucht en zit je op je vrije dagje de hele dag thuis te kijken. Gelukkig heeft mn huisgenootje Lize een gitaar meegenomen en hebben we redelijk wat DVD’s in huis :p

C Collega’s
Mijn Nederlandse collega’s zijn al weer vaak gewisseld. Soms best irritant om telkens voor een aantal weken weer opnieuw te moeten samenwerken met iemand voor wie alles nog helemaal vreemd is. Vaak komen er vrijwilligers maar voor een aantal weken. Anke en ik zijn nu bezig met een ‘infoboek’ waarin allerlei informatie staat over de kinderen. Achtergrond, aandachtspunten ed. Zo is iedereen beter op de hoogte en werken we ook optimaler, hopen we. Met onze surinaamse collega’s gaat het een stuk beter. Ze betrekken ons al een stuk meer en vertellen ook vaker wat. Nu weten we ook een beetje wat we aan elkaar hebben!

D Dokter
Ik moest even langs voor mn (warmte)eczeem en muskieten beten. Leuke ervaring haha! Na 2 uur wachten in een ijskoude airco wachtkamer kwam de dokter aanzetten. Echt kijken naar mn klachtjes deed ie niet, hups 2 min later kon ik met recept weer naar huis. De volgende dag op mn fietsie naar de apotheek mn spulletjes op te halen.Ik heb dus zo’n kettingslot die je dus dicht klikt en met een sleuteltje weer open krijgt, maar die was ik dus vergeten…! Ik mijn huisgenote Lize opgebeld of ze die please wou komen brengen! Gelukkig was dat helemaal geen probleem het was ook maar 10minuutjes fietsen, alleen wist ze niet waar ik was. Ik heb het proberen uit te leggen, maar goed dat ging niet helemaal. Gelukkig na een uur was het haar gelukt om het te vinden door aan veel mensen de weg te vragen! Heel handig van mij :p

D Dolfijnen
Laatst hadden we een tripje met het Korjaal de Surinamerivier op, opzoek naar dolfijnen. We hebben er tientallen gezien! De bootsman zette een muziekje op en ze kwamen er echt op af ze zwommen rond het Korjaal, zo onwijs mooi. Lastig om ze op de foto te krijgen, maar het is Jolanda gelukt er 1 op te krijgen! Die dag zijn we ook nog naar het Openlucht museum geweest en hebben we daar het oudste Staatsgevangenis van Suriname bekeken. En nog ff lekker met Jolanda op het strand gebakken, van al dit alles foto’s beneden op de site!

E Enge mannetjes
Deze week ging ik Maaike in Australië bellen vanuit een telefoonpaal. Vanwege het tijdverschil van 11,5uur belde ik haar rond 22.00uur mijn tijd. Beetje stom was ik in mn eentje aan het bellen, terwijl het al donker was natuurlijk. Het was niet heel ver van mijn huis, maar toch. Opeens stond er een eng mannetje naast me met zn auto. Ik vroeg hem vriendelijk of ik even een privé gesprek mocht met een vriendin. Hij werd zooo boos, haha. Gelukkig dat ik kalm bleef en hem rustig uitlegde hoe ik het bedoelde. Hij ging een stukje verder staan op mij wachten zei hij. 10min later kwam hij weer, of ik boeken van hem wou kopen. Vriendelijk zei ik em dat ik nog boeken genoeg had. Ik had het idee dat hij oorspronkelijk uit NL kwam dus begon daar maar over om van onderwerp te veranderen. Hij kwam inderdaad uit Amsterdam en woonde al 10jaar in Suriname. Ik had het idee dat ie flink aan de coke zat, maar gelukkig droop hij af. Hij bleef alsnog een stukje verder staan. Toen deed ik net of ik weer aan het bellen was met met mn vriendin in Australie en belde snel een Surinaamse vriend op of hij me op wou halen met de auto. Hij was er gelukkig snel. Het enge mannetje was ondertussen ook weg, maar toch! Ik heb mn lesje met mn eigenwijze hoofd wel weer geleerd!!

F Fiets
Hij is weer helemaal heel en echt mijn alles hier :p als hij weer kapot is kan ik wel huilen. Ik kan overal met hem heen, lekker in het zonnetje fietsen! Alleen als onze lieve Heer de douche weer heeft open gezet daarboven is het fietsen minder prettig. Maarja, dan is het een kwestie van wachten tot hij klaar is!

G Glasvezelkabel
Door een breuk in de glasvezelkabel in Frans-Guyana (het buurland) is het niet mogelijk om internationaal te bellen of te internetten. Dus voor wie zich al afvroeg waarom ik zo weinig van me liet horen.. vandaar!

H Heimwee
Veel last van heimwee heb ik gelukkig niet. Natuurlijk zijn er wel momenten dat je graag even wat mensen om je heen zou willen hebben die je door en door kennen, maar over het algemeen redt ik het prima! Zulke momenten zijn wel zwaar vervelend, maar het hoort erbij!

I Internetcafé
Mijn internetcafé in de buurt is gesloten, omdat het internet het dus niet doet. Vandaag ga ik opzoek naar een internetcafé waar het internet het hopelijk wel doet! Er zijn er maar een stuk of 4 in heel Paramaribo die internetten via de satelliet, dus geen last hebben van de kapotte glasvezelkabel.

J Jaguar
Toen we op Galibi waren (Zie de S. van Schildpadden) , waren mn huisgenootje Lize en ik ’s avonds een stukje over het strand gaan wandelen om daar even weg van de groep uitgebreid de prachtige sterrenhemel te bewonderen. Na een tijdje kwam onze gids ons zoeken, wánt…er was een Jaguar actief die de schildpadden aanviel als ze aan het leggen waren. Dus wij zaten daar een beetje gevaarlijk. Eerst dachten we dat hij een grapje maakte, maar later kwamen we een karkas van een schildpad tegen.. dus toen zijn we maar terug gelopen naar de groep haha! Later die dag bleek dat die de Jaguar geschoten was. Eigenlijk mag het niet, maar omdat de Schildpadden beschermd worden en daardoor bedreigd worden hadden ze het toch maar gedaan.

K Kaaiman
Hier ook wel Waterkip genoemd, want het smaakt een beetje naar kip. Je hebt ook de Boomkip dat is een leguaan. Die heb ik zelf nog niet gegeten maar de Waterkip wel!

L Lachen
Ja, dat doen we hier wel veel! Vooral om bizarre dingen! Het blijft wonderbaarlijk hoe die mannen hier je naar blijven schreeuwen. Soms ben je al 20 meter verder en hoor je ze nog steeds. Meestal kan je al wel zien of ze wat gaan zeggen of niet, want ze beginnen pas als je er voorbij bent. Soms ben ik ze voor en zeg ik zelf tegen een rasta ‘RASTAH!’ dan kijken ze je vaak wel even verbaasd aan en lachen dan terug ‘eej rastah!’ dit is nog maar 1 opvallend bizar ding, de meeste bizarre dingen zijn al gewend geraakt ;)

M Maatjes
Mijn maatje Jolanda gaat aankomende zondag terug naar Leiden. Ik ken haar al vanaf het begin van mn werk bij Claudia A. Maar ze moet nu terug voor dr werk. Erg jammer ik zal dr wel gaan missen! Zo snel kom je niet iemand tegen waarmee je op 1 lijn ligt. Het hele jaar door leer ik mensen kennen en gaan ze ook weer weg, omdat de meesten hier maar voor een aantal maanden zitten. Dus constant word ik geconfronteerd met ‘naar huis gaan’. Zelf moet ik er eerlijk gezegd niet aan denken!!

N Niksen
Deze heerlijk Surinaamse bezigheid is voor mij wel wat minder geworden. Alleen op een vrije dag waar het regent komt het nog wel voor. Ik vind het ook niet erg, want nu het niet altijd zo super warm is heb je wat meer energie om wat dingen te gaan doen.

O Overkant
Vorige week hebben we (samen met Anke en Jolanda) 6 meisjes van het tehuis mee uit genomen. We zijn naar de Overkant gevaren en hebben we daar gepicknickt. Het was vermoeiender dan we hadden verwacht! De kids luisterden onwijs slecht en waren telkens ontevreden. We hadden ons best gedaan, maar ze waren niet tevreden. Verlopig gaan die niet meer met mij mee uit ;) Ondanks dat ze in een weeshuis zitten zijn ze best verwend. En ze worden nauwelijks opgevoed. Normen en waarden zoals wij ze kennen krijgen ze al vrijwel helemaal niet mee.

P Post
Jaja, leukleuk om post te krijgen hoor! Tot nu toe heb ik al 2 kaarten en 3 brieven, nouja dat kan natuurlijk altijd meer! Nogmaals: yolien van’t Oever, Aukalaan 2, Paramaribo. Makkelijk toch ;)

Q uhh…

R Rijst, kip met kouseband
Het eten is hier werkelijk fantastisch. Veel rijst met kip, maar vervelen doet het niet. Ook casave en bami is hier geliefd. Casave heeft wat weg van een aardappel, alleen dan beter. Ook saté’s, loempia’s en bakabana’s zijn geliefde tussendoortjes. In de loempia’s zit vooral kouseband (soort boonachtig) en kip. Bakabana’s zijn gebakken bananen in een deegjasje. Wat meestal gegeten word met pindasaus. Zelf koken zit er nog steeds niet in. Ik heb nog geen idee hoe je die Surinaamse groenten klaar maakt! Schijnt niet moelijk te zijn: roerbakken in flink wat olie en een maggiblokje. Mja, voor mijn idee het gezonde er dan toch wel een beetje af :p

S Schildpadden
Afgelopen weekend ben ik naar het natuurreservaat Galibi geweest, helemaal in het oosten van Suriname. 5uur rijden met de bus en 3 uur met de boot dat was een hele reis, maar absoluut de moeite waard! We gingen kijken hoe ze eieren gingen leggen op het strand, prachtigprachtig! We hebben veel meer kunnen zien dan de vorige keer. We hebben ook de grootste schildpad ter wereld gezien de Leatherback. Echt een monster zo groot hij had echt wat weg van een dinosaurus! Ook niet vreemd natuurlijk! Zn naam heeft ie te danken aan zn schild, want die voelt ook echt aan als leer! Dit keer mochten we ook voelen aan zn huid en schild terwijl hij aan het leggen was. Overdag konden weer genieten van het weer, strand en zee :)

T Tijd
Op dit moment ben ik al bijna op een kwart! Aan de ene kant een eng idee dat het zo snel gaat, aan de andere kant heb ik nog heeel veel tijd. Paps en mams komen al over 6 weken!

U Uitgaan
Jolanda ik waren afgelopen weekend weer in ons reggae café te vinden. We hebben nog een tijdje buiten staan kletsen met wat mensen. Erg grappig om om je heen te kijken wat er gebeurd! De politie kwam een kijkje nemen binnen en kwamen met veel lol en een biertje weer naar buiten. Er stopte een enorm grote wagen op de weg voor t café. Vanuit het raampje werd er ff wat verhandeld en reed weer door. Prachtig om te observeren, je ziet dit soort taferelen wel eens in een film, maar dit is veel leuker ;) Misschien zou je denken dat het voor ons gevaarlijk zou kunnen zijn, maar dat is het niet. Er word goed op ons gelet of we niet lastig gevallen worden, de sociale controle naar ons toe is erg groot!

V VOS bar
Het zwembad VOS heeft naast het zwembad ook een gezellige bar. Samen met mn huisgenoten Christian en Maarten ben ik daar redelijk vaak te vinden. Omdat wij niet in het centrum wonen en het zwembad om de hoek is is dat erg handig natuurlijk! De VOS bar heeft zelfs een hyves, haha! Niet dat er wat nuttigs op staat hoor ;) Ook wat foto’s van de VOS onderaan de site!

W Warm Water
Ik stond laatst onder de douche en ik schrok me kapot! We hebben een spookhuis jaja! Ineens kwam er warm water uit de kraan. Nee, niet opgewarmd door de zon, maar echt HEET water! Dus kunnen we in eens warm douchen en afwassen met warm water! We hebben onze huisbaas maar niks gevraagd, want de kans is groot dat dan onze maandhuur nog hoger word :p

X uhh..

Y uhh.. Ysjes! Ja die zijn nog steeds lekker :p

Z Zwervers
Overal in de stad (centrum) heb je zwervers. Vooral aan de Waterkant. Interessante mensen. Gisteravond zaten we bij de Waterkant op een terrasje kwam er een man naar ons toe met een papiertje met tekst erop: ‘ Hello I’m Robby, because of an accident my penis is cut off. Please help me. God bless you.’ Ja, dan zit je wel even te kijken! Hij wou geld hebben, maja wou hij met geld een nieuwe penis kopen? De verhalen gaan dat zijn ex-vrouw hem heeft betrapt met een andere vrouw en toen zijn geslachtsdeel heeft afgehakt. Geld geven moet je niet (tevaak) doen om meerdere redenen. Al snel geef je ze een Surinaamse dollar (35eurocent), maar voor een paar Surinaamse dollar heb je al een gram coke of crack. Wat ook overal te krijgen is. En als je ze eenmaal geld hebt gegeven blijven ze je herkennen en zullen ze altijd naar je toe blijven komen.

Zo, ik hoop dat ik jullie niet bezorgd heb gemaakt met mijn avonturen ABC ;) Ik vind het leuk om spannende en rare dingen te vertellen en die horen ook bij alles ontdekken! Al met alles wat hier doe en meemaak gewoon ontzettend leerzaam en ik ben nog steeds erg blij hier te kunnen zijn!

edit: foto's uploaden gaat erg langzaam dus die volgen nog!

  • 15 Mei 2007 - 18:27

    Esther:

    Hoi Lien,
    leuk stukje weer, mooi dat het nog steeds bevalt. Klinkt echt allemaal super! mocht ik 10 miljoen winnen kom ik ook even een maandje naar Sunriname ;)
    Verder heb ik niet echt bijzonderheden, ga volgende maand verhuizen naar mn derde kamer dit jaar in Nijmegen en t 45 jarig jubileum van de WFG was erg geslaagd.
    x esther

  • 15 Mei 2007 - 18:31

    Geriek:

    Geweldig om te lezen meis! Wat een avondtuur haha! :D
    Geniet er maar lekker van, maar wees op je hoede ;) Ondanks je waarschuwing en bedachtzaamheid ben ik toch wel een beetje bezorgd hoor ;)

    Geniet van alles om je heen!!

    Dikke knuffel!! :D

  • 15 Mei 2007 - 20:20

    Paps:

    Nou weer prachtige verhalen. Ik moet ook maar eens naar het reggaecafe, valt nog wel wat te "verdienen"voor mij. We dachten al Jolien heeft straks de Surinaamse keuken onder de knie kunnen we mee eten. Wel jammer dat er zoveel verloop is met de Nederlanders ben je d'r net aan gewend komt er weer een nieuwe op de proppen. Het is zo nu en dan slecht contact krijgen met Suriname en ja oppassen in het donker. Ik zal de nieuwe berichten weer aan opa en Oma laten lezen. Kan mooi als we donderdag a.s verjaardagshouseparty van Opa hebben

    kus Pa en Ma

  • 16 Mei 2007 - 08:18

    Anne:

    Hey Lien!

    Wat leuk om weer eens wat van je te lezen. Je hebt niet eens heimwee naar mij? ;) Niet met vreemde mannen mee gaan he :P Mooie foto's ook trouwens! Erg jammer dat Jolanda weer weg moet, heb het idee dat je haar erg graag mag. En om steeds weer te wennen aan andere mensen die je ook weer in moet werken.. Vervelend!
    Nog heeeeel erg veel succes! Is er trouwens geen postcode voor je adres nodig? Je krijgt dan binnenkort een kaartje/brief/whatever van me :)

    Liefs, knuf Anne

  • 16 Mei 2007 - 16:02

    Emiel:

    Heee zuss..
    Dat klinkt allemaal super! Aan de 1ne kant wel jammer dat ik niet mee kan/ga met paps en mams, al die verhalen zou ik ook wel in het echt willen meemaken!!
    heb trouwens mijn certificaat gehaald, en aanstaande maandag mijn eerste examens :|
    Nog bruikbare tips voor me?

    Groeten je kleine broertje!!

  • 16 Mei 2007 - 19:24

    Peter Van Enk:

    Veel zien veel beleven, maar wel verd.
    goed OPPASSEN begrijp ik.
    Wel overleven hoor.!! Hou je TAAI.....
    En niemand vertrouwen !! Vertrouw mij maar ik kan het weten .
    Groet oompje P. te Z.

  • 18 Juni 2007 - 20:06

    Jooooooooo:

    he gudu! zie ik het goed op de foto.. heb je mn tshirtje aan? ha ha, ben blij dat ie nog een glansrijke carriere heeft in parbo! alles goed daar? ben benieuwd hoe t met je is. tan bun! liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor 11 maanden naar Paramaribo, stage lopen in het kindertehuis van stichting Claudia A.

Actief sinds 30 Nov. 2006
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 43454

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: