een weekje paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu een weekje paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu

een weekje paramaribo

Door: yolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

11 Juni 2007 | Suriname, Paramaribo

Citaat uit de krant ‘Times of Suriname’ vandaag:

-PARAMARIBO- De periode van langdurige hevige regens is voorbij. Voor deze week verwacht de Meteorologische Dienst bijvoorbeeld dat er niet meer dan 100mm regenwater zal vallen. Dit zegt meteoroloog Roel Oehlers. Als de weersdeskundige gelijk heeft, dan zijn wij verlopig verlost van de wateroverlast die in verschillende delen van het land schade en ongemak met zich mee heeft gebracht.

Zo, daar ben ik blij mee! De afgelopen dagen scheen het zonnetje alweer heerlijk met af en toe een fikse bui maar dat mag de pret niet drukken. Ik voel me al een stuk beter! :D

Ook weer een leuk weekje achter de rug. Vorige week gezellig wezen eten en drinken met de mensen die hier zijn van Stichting Projecthulp Suriname (de stichting waar ik mijn werkplek ook via gevonden heb) Het klinkt of er heel veel mensen zijn, maar we zijn maar met zn 3en haha! Was wel erg gezellig. Beetje bijkletsen over het werk, elkaar helpen bij knelpunten ed. Elke maand hebben we zo’n avondje in de stad. De mensen wisselen natuurlijk wel telkens, want de meeste vrijwilligers komen voor een 2/3 maanden of sommige voor maar een paar weken. Zo hoor je wel veel verschillende ervaringen!

In het weekend weer eens wezen stappen in de stad. Samen met huisgenoot Chris ben ik vrijdag naar discotheek Touché geweest. Voor 1uur was er geen kip te bekennen, maar er was een leuk bandje dus we vermaakten ons prima. Daarna gingen we huisgenote Lize opzoeken die een stukje verderop in een poolbarretje zat waar een rockbandje optrad. Dit was ongelofelijk leuk om eens te horen hier! Het komt heel weinig voor in Suriname. Poolbarretjes heb je trouwens overal in de stad, soms staan er ook sjoeltafels :p jeugdsentiment .

Zaterdagavond heb ik opgepast op een 9 jarig Nederlands meisje. Haar moeder is wel van Surinaamse afkomst, maar ze wonen al heel lang in a’dam. Zij doet hier vrijwilligerswerk voor een paar maanden. Oppassen is echt heel leuk, dat vond ik in Nederland al dus dit is een leuk bijbaantje.

Zondagavond was ik bij VOS het zwembad. Een jazz bandje trad op, dat was echt te geweldig! Het was een samengesteld bandje, er speelde ook een nederlands meisje mee op de trompet en een rondreizende muzikant uit NL dwarsfluit en verder verschillende mensen die even een liedje gingen zingen. De sfeer was heerlijk! Het kon natuurlijk allemaal ’s avonds lekker buiten kan en onder het genot van een koude Parbobiri. :)

Maandagochtend was het wel weer vroeg, 6uur ging de wekker. Ik ging met Sanne (een vrijwilligerster van Stichting Projecthulp Suriname) mee naar haar werk. Ze werkt op een crèche voor gehandicapte kinderen. Het ziet er 100x beter uit dan bij mijn werk! Het gebouw zag er goed uit en alles was netjes schoon. De kinderen waren over verschillende groepen verdeeld en er waren 2 leidsters per groep. Aan het eind van de morgen gingen we met een groepje kinderen zwemmen. Het niveau van de kinderen is erg laag. Ongeveer het niveau van een baby van een paar maanden. Een aantal hadden een iets hoger niveau hooguit 2 jaar. Het was wel erg leuk om de kinderen plezier te zien hebben in het water. Donderdag hebben ze met de gehele crèche een uitje, ze vroegen me of ik wou meehelpen. Dus donderdag gaan we weer zwemmen! Even weer helemaal weer wat anders dan mijn superdrukke kids bij Claudia A.

Bij Claudia A. s weer een nieuw jongetje binnengekomen. Hij is 2 jaar, echt een lieverd. Zijn moeder heeft AIDS en ligt doodziek in het ziekenhuis. Ze is zo ziek dat ze het ziekenhuis waarschijnlijk ook niet meer uit komt.. ik hoop dat er een beter oplossing voor het jongetje komt dan in het kindertehuis blijven!

Zo weer even genoeg voor deze week!

Dikke kus van yolien uit Paramaribo

Ps. Ik kreeg deze week een hele stapel tekeningen van mijn dames ‘cliënten’ van Frion (gehandicaptenzorg organisatie waar ik werkte voordat ik vertrok, voor de gene die dat niet weten) En ze hangen prachtig op mn kamer aan de muur, ik ben er zo blij mee! Net als het andere wat aan mn muur prijkt, dus blijf schrijven, kleuren, plakken en knippen :D Aukalaan 2, Paramaribo Suriname dat is alles! En mn naam natuurlijk ;)

  • 12 Juni 2007 - 13:52

    Coby:

    wat lijkt me dat gezellig zo zwemmen met die kindjes!!! je hebt het duidelijk weer goed voor elkaar ;).
    en geniet nu maar weer lekker van de zon en al je beleveningen!!!

    Dikke kus en knuffel,
    Schoonzusje

  • 12 Juni 2007 - 21:12

    Pa:

    Goed dat het zonnetje doorbreekt en dus alweer stukken beter voelt. Ze voorspellen niet meer dan 100 mm Laat die maar vallen voordat wij komen. De Parbode op Internet een beetje gevolgd. In het maart nr heeft een artikel gestaan over misstanden in de weeshuizen over misbruik, financieel gegraai enz.Er komt wetgeving maar wel heel langzaam.
    Parbode is in nederland ook verkrijgbaar maar niet bij ons in de buurt. Het fototoestel is weer gerepareerd en komt onze kant op. Die nemen we voor je mee.

    kus pa

  • 18 Juni 2007 - 09:47

    Pien:

    Ha die Yolien,

    Ik vond het wel weer eens tijd worden om te posten op je website. Het zijn me belevenissen die jij dagelijks aan je voeten geworpen krijgt. Ik kan me zo voorstellen dat je er al niet meer van opkijkt. Het is toch een heel andere levensstandaard die ze bij jou in Surimane hanteren.

    Niet meer dan 100 mm regen, dat is me al niet wat. Hoeveel is dat dan wel niet als het echt veel regent.

    Hier in Nederland is na een aantal weken mooi weer nu ook wat aan de natte kant, maar als ik het zo lees, niets in verhouding tot de wateroverlast in Suriname.

    Leuk dat je ouders je komen opzoeken. Kun je ze mooi laten zien waar je woont en werkt. Altijd leuk.

    Liefs, Pien

  • 28 Juni 2007 - 10:59

    Sanne :

    Hej Jolien
    FAWAKA? ohhhhh ik probeerde je nog te bellen op de dag dat ik weer naar nederland vertrokk maar het lukte niet. heb je mijn smsje nog wel gekregen? De laaste 2 weken met marc was het echt druk, ook super leuk! maar het lukt niet meer om af te spreken.
    Ik ben al weer 1 dag thuis in Nederland en ik wil nu al terug... hihi! echt wel gek, heb echt een heimwee gevoel. wat een geluk dat je nog zo lang daarzit!
    Vond het erg gezellig met je! en ga je verhalen zeker volgen, dan voel ik me nog een beetje in suriname
    GENIET ERVAN!
    Bigi BRASA en een BOSI Sanne

  • 10 Juli 2007 - 15:24

    Opa En Oma Bij Loes :

    we zijn vanmiddag even bij loes en roel op bezoek, want die gaan donderdag op vakantie naar frankrijk. het weer is hier niet zo mooi, het onweert en we hebben al heel wat dikke buien met hagel gehad. zotussendoor schijnt ook nog de zon. morgenmiddag gaan we naar tante jenny en oom albert, de broer van opa die de ziekte van parkinson heeft.

    sijbrand en tessa en hans en inge zijn bij ons op bezoek geweest. heel gezellig.
    ook maarten jan en andrea kwamen nog langs, ook heel gezellig natuurlijk.

    we hebben jullie foto's en teksten op internet bij loes bekeken. neemt erik dat donkere kindje mee? ziet er wel heel lief uit.
    wil je aan iedereen daar de groeten doen van je
    opa en oma uit berkum.

    nb
    natuurlijk ook de groeten van roel en loes. je wordt hier op de voet gevolgd. wel spannend allemaal
    mooi dat er internet is, he.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor 11 maanden naar Paramaribo, stage lopen in het kindertehuis van stichting Claudia A.

Actief sinds 30 Nov. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 43457

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: