Made by Yolien & Wilma - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu Made by Yolien & Wilma - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu

Made by Yolien & Wilma

Door: yolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

10 Juli 2007 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen zijn paps en mams in Paramaribo gearriveerd! Voor 3,5 week verblijven ze bij mij in huis. Ze zijn behoorlijk onder de indruk van dit alles hier. Zoals mijn moeder zei na 1 dag: ‘Volgens mij ga ik bezorgder weg dan dat ik gekomen ben het is écht zo anders dan ik had gedacht!’ haha, het is ook gewoon niet te beschrijven hoe het hier is. Dat zie je wel weer. Vrijdagavond zijn we uit eten geweest bij de Thai als afscheid van huisgenoot Christian. ’s Avonds hebben we gefeest bij ons thuis met surinaamse en nederlandse vrienden. Zaterdag zijn we even de stad in geweest en heb ik wat typische dingetjes laten zien, zoals Fort Zeelandia waar in de tijd van Desi Bouterse mensen zijn vermoord. Nu is het een museum geworden. Ook zijn we bij de Waterkant gaan eten. Op de terug weg met het busje naar huis, natuurlijk een hele ervaring ;) Voor de zaterdagavond waren we uitgenodigd bij een Hindoestaans huwelijk. Mensen hadden prachtige kleding aan, alleen duurde het ritueel rondom het getrouwde stel wel een beetje lang. Zondag zijn we bij Rhianna langs geweest. Zij verzorgd reisjes naar het binnenland. We gaan een eind de jungle in voor 4 en 5 dagen. Paps en mams gaan ook nog naar Galibi reuze schildpadden bekijken. Zelf ga ik dan niet mee, want ik heb ze al gezien en zolang kan ik mn kindjes niet missen :p Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de diepe oerwouden! Update volgt natuurlijk daarna! Zondagavond zijn we bij het zwembad VOS geweest. Het was Jazzavond waar ook weer een bandje optrad. Dit vonden paps en mams toch echt weer 10x leuker dan verwacht, haha! Het was ontzettend gezellig (zoals altijd bij VOS)! We hebben gedanst, gedronken en gekletst. Er werd me nog nadrukkelijk gezegd door een surinaamse vriend van me dat hij het zo leuk vond dat mijn ouders zich zo prima vermaakten. Ik ben daar ondertussen kind aan huis, dus ze vonden het super om te zien dat mn ouders zich ook zo vermaakten :p . Om 2 uur heb ik ze weg moeten slepen bij de bar, omdat ik vandaag toch weer even aan het werk wou. Ik heb ze dus vandaag mijn werk bij het Claudia A. tehuis laten zien. Dat vonden ze toch ook wel dat het tehuis er 10x keer erger aan toe was dan verwacht. Ik kan wel vertellen dat er teveel kinderen zijn in het huis, maar je ervaart het pas als je er middenin zit natuurlijk. Ik kan nu eindelijk veel foto’s laten zien nu we een fotocamera hebben!

Hier een stukje ervaringen getypt door mams:

OVERWELDIGEND is het woord dat mij het eerst te binnen schiet.
Op het ene moment denk ik het is hier super (heerlijk eten,met bewolkt weer fijne temperatuur, lekker feesten, veel verschillende mensen ontmoeten) Op het andere moment denk je wat een zooitje is het hier(nergens een stoep waar je zonder vies te worden over kunt lopen, als het heeft geregend dan loop je met je sandalen door de blubber te stappen, auto’s razen langs je heen,de muggenprikken mij lek, veel huizen zijn krotten, de regering hier maakt er een potje van, veel straat honden…
Vandaag zijn we met Yolien naar het kindertehuis geweest TRIEST heel erg zoveel kinderen (schreeuwend om aandacht) op zo’n kleine ruimte iedereen loopt elkaar in de weg, bergen kleding (doorelkaar op grote planken) ook enkele gehandicapte kinderen. De tranen stonden meerdere keren in mijn ogen(heeft niemand gezien hoor!) Dit gun je toch geen kind!!
SUPER knap wat Yolen hier doet ik zou het niet kunnen, omdat er geen goede afspraken worden gemaakt. Er wordt veel langs elkaar heen gewerkt maar de kinderen zijn snoepjes. Ze willen bij je op schoot zitten, aan je hangen zolang ze maar aandacht krijgen. Een groter huis met meer kamers zou fantastisch zijn en ook beter opgeleide hulpen .
Heel erg benieuwd zijn we naar de binnenlanden?!?

Wordt vervolgd

edit: foto's uploaden wil nog niet echt lukken, dus die volgen nog!

  • 10 Juli 2007 - 13:17

    Sanne:

    heeej jolien,
    Fawaka?
    je vader en moeder zijn aangekomen! gezellig!! Leuk om je verhaal te lezen en ook dat van je moeder. Haar reactie op claudia a heel herkenbaar, ik had het precies hetzelfde. Geniet ervan!
    XX Sanne
    p.s oooo het is helemaal niet leuk om thuis te zijn. Wil weer terug naar Suriname!!!!
    brasa en bosi Sanne

  • 10 Juli 2007 - 13:22

    Sanne:

    p.s wat is je haar donker!! ook naar threa geweest? of een andere kapster?

  • 10 Juli 2007 - 14:01

    Yolien:

    Hey San! ik heb ut zelf gedaan, had eigenlijk bruin moeten worden, mja die surinaamse verf is toch ietsie anders haha! tis pikzwart, maar aantal keren zwemmen en in de zon zal het wel wat bruiner worden!

    Succes in het koude kikkerlandje! of is het ondertussen al wat beter geworden?

    we keep in touch!
    Bigi brasa rasta ;)

  • 10 Juli 2007 - 14:04

    Ries:

    Eyz Yolientje:)
    hoest nou? kbel je deze maand wel weer ffkes.kus ries

  • 11 Juli 2007 - 07:07

    Ton Hulsebos:

    hey jolien,
    Heel boeiend, jouw surinameavontuur. Deze bijzondere ervaringen zullen je altijd bij blijven. Toch iets anders dan een stage bij 't Honk. 't zal ook wel eigenaardig zijn geweest, ineens je ouders in het verre Suriname weer tegen te ontmoeten. Dit wordt voor jou een bijzonder jaar.

    groetjes,

    Ton

  • 11 Juli 2007 - 17:27

    Jolanda:

    Ha Yolien!
    Wat super tof zeg, dat je ouders er zijn. Alleen maar fijn als je straks thuis bent, iemand die jou verhalen beter begrijpt als de rest..!
    Geniet er nog van, ik geniet van je verhalen!

    Liefs,
    jolanda

  • 11 Juli 2007 - 19:49

    Jorick En Coby:

    Jooo! Ik zou bijna zeggen dat ik vervelend vind om al dit goeds te lezen, want ik krijg toch erg de neiging om het vliegtuig die kant op te pakken :D

    Natuurlijk nog veel plezier!

  • 12 Juli 2007 - 10:03

    Broertje ^^:

    Heeee zus!

    Goed om te horen dat paps en mams goed aangekomen zijn!
    en maar hopen dat het weer hier veel beter word!
    tis hier verder niet echt boeiend weer, hopen dat het in spanje stukken beter is!

    groeten je broertje!
    Mis je!

  • 15 Juli 2007 - 22:26

    Yolien:

    Wat lief ;) ^_^

  • 19 Juli 2007 - 15:24

    Anneke:

    He dude!

    Mooi om je verhalen te lezen. Brings back good memories. :)
    Hoop dat je t nog tof blijft hebben, ook samen met de ouders.
    Geniet ervan en tot msn's of whatever! Kblijf lekker lezen hier :)

    Brasa -x- Anneke (je weet wel toch..;))

  • 24 Juli 2007 - 19:08

    Charon:

    Hey yolien!

    Gaat het goed daar? heb je mijn pakketje al? ik kwam er achter dat een klasgenoot van mij tijdelijk in een kamer van een vriend van jou woont haha, daar midden in de diezestraat! ik hoop dat je je daar een beetje vermaakt en je een leuke tijd hebt gehad met je ouders!

    XX charon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor 11 maanden naar Paramaribo, stage lopen in het kindertehuis van stichting Claudia A.

Actief sinds 30 Nov. 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 43450

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: