Leuke en niet zo leuke dingen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu Leuke en niet zo leuke dingen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu

Leuke en niet zo leuke dingen

Door: lienepien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

14 Augustus 2007 | Suriname, Paramaribo

Bijna iedere bevolkingsgroep heeft hier zijn eigen feestdag, tevens is de gehele bevolking VRIJ op deze dagen. Suriname heeft zo’n 13 nationale vrije dagen per jaar, haha! Surinamers houden van feesten. En ik ook! Afgelopen donderdag 8 augustus was het de Dag van de Inheemsen (oftewel Indianen) de oorspronkelijke bewoners van Surinamer. Ik was al een aantal dagen thuis na geveld te zijn door een de griep en keelontsteking en was dagen lang halfdood thuis in de hangmat liggen erg zat. Dus gingen er wat asperientjes in en gaan met die banaan! Samen met mijn huisgenotes Kim en Linda gingen we naar de Palmentuin. Het was mooi weer en ik had er zin in! Er heerste een fantastische sfeer, een heerlijk festival gevoel zo’n buiten feest. Er traden Indiaanse dansgroepen op, overal was muziek en kraampjes met Indiaanse spulletjes en eten. We spraken af met Marianne en Brian (een stel uit NL die Linda en ik op trip naar het binnenland met onze ouders hadden leren kennen, zie foto) Na een paar uurtjes gingen Kim en Linda naar huis. Ik vond het té leuk en bleef. Doordat ik alleen was had ik veel aanspraak en verveelde me geen seconde! Ik leerde een wat oudere man kennen uit Trinidad en we ouwehoerden honderd uit en dronken een parbo en danste in bij de reggae tot ik er bij neer viel. Heeeeerlijk! Uiteindelijk de volgende dag weer goed verkouden, maargoed ik moest er even uit.

Die dagen erna nog even rustig aan gedaan, zodat ik wel weer gewoon aan het werk kon gaan. Ook kwamen die dagen er 3 nieuwe bewoners in ons huis. Kim, Linda en ik baalden natuurlijk als een stekker, we hadden het zo gezellig met ons 3en! Ineens wonen er 2 oudere surinamers bij ons in (niet echt lekker in een studentenhuis) Nood, zei onze huisbaas….de dag erna kwam er een nieuw nederlands meisje bij, Chantal. Ook kreeg ik te horen dat ik november mijn huis uit moet, omdat het verkocht gaat worden, lekker dan! Ik ben zo thuis in mn huis… wel zei de huisbaas poeslief dat ik de grootste kamer in een studentenhuis in de buurt zou kunnen krijgen voor dezelfde prijs. Ik ben meteen gaan kijken of het was was….het was meteen duidelijk dat het onzin praatjes waren, mijn kamer is kleiner dan die ik nu heb en woon met 7 mensen op elkaar. Er is een kleine keuken en 1 douche, geen woonkamertje ofzo. Dus nu opzoek naar wat anders.. ik ben er in ieder geval niet blij mee!

Op mijn werk loopt ook niet alles vlekkeloos. Het werk is echt slopend. Ik vind het zo jammer dat ik het jullie niet kan laten zien en mee kan laten maken om het te snappen. Ik voel me zo machteloos in die ellende. Niet persé, omdat de er een aantal mensen en kinderen seropositief zijn, maar door de onmenselijke situatie waarin zij daar leven. Afgelopen weekend had ik het echt helemaal gehad en dacht er over na om begin november terug te gaan naar Nederland. Voor mijn gevoel ben ik hier klaar, het werk wekt alleen maar medelijden op naar de mensen, ik leer niks, ik sta helemaal stil. Waarom zou ik de moeite doen om een nieuwe kamer te zoeken voor die laatste maanden, waarom zou ik doorgaan met stage als ik toch niks leer?

Toch heb ik vandaag op mn werk weer een beétje nieuwe energie gekregen. Ik wil zó graag iets doen. Ik heb een gesprek gehad met ‘een hogere’ en morgen bespreken we wat dingetjes. Ik ben het zat om alleen maar de kinderen van school te moeten halen, ze eten te geven, met ze te spelen en politie agentje te spelen. Dit tehuis kent nauwelijks regels en structuur (er heerst nog net geen anarchie :p ). De kinderen hebben hulp nodig, een aantal kinderen (vooral de gehandicapte kinderen) moeten écht naar andere instelling. De organisatie is een zooitje en ik kan geen er geen energie meer voor opbrengen. Ik heb het zolang volgehouden, omdat ik dacht dat het aan mij lag. Ik sprak mezelf steeds toe dat ik sterker moest zijn. Dat dit nou eenmaal Suriname is en hun manier van werken. De stichting waar ik via mijn stageplek heb gevonden is ondertussen gestopt met het uitzenden van vrijwilligers naar mijn tehuis vanwege de ‘onmenselijke situatie’ nogmaals vind ik het jammer het jullie niet te kunnen laten zien en te laten voelen.

Ik heb besloten het aan te kijken tot begin oktober, omdat de grote vakantie hier volgende week begint en álle kinderen dus de hele dag thuis zijn. Ze zullen me daarom nog hard nodig hebben. In deze 1,5 maand doe ik mijn laatste best energie te kunnen verzamelen om zoveel mogelijk te kunnen doen. Na deze 1,5 maand ga ik een maand diep de jungle daar me nuttig maken, iets anders (ernaast) zoeken of naar huis…

  • 14 Augustus 2007 - 06:33

    Pien:

    Lieve Yolien,

    Als je verhaal zo lees, valt het allemaal niet meer mee. Wat een ellende lees ik tussen de regels door. Hopelijk kun je met die “hogere” een goed gesprek hebben zodat je nog energie krijgt van het werk wat je daar doet. Het kan toch niet zo zijn dat hij (of zij) helemaal niets doet met de signalen die jij afgeeft. Ook het feit dat het stagebureau geen mensen meer uitzendt naar het tehuis moet toch tot nieuwe inzichten komen?

    Veel succes met je gesprek met de “hogere”. Daar moet toch gewoon wat goeds uit komen?

  • 14 Augustus 2007 - 07:54

    Bert:

    Dag lieve Yolien
    Nu ik je verhaal zo lees merk ik wel dat er daar nog veel te doen is. Ik hoop voor je dat je nog wat bereiken kunt voor dat tehuis. In Nederland gaan al veel dingen in zorg en instellingen verkeerd. Dat zal daar nog veel moeizamer gaan.
    Ik kan me wel voorstellen dat Surinamers als die feesten nodig hebben om het vrolijke hoofd boven water te houden.
    Ik hoop dat je snel een goede oplossing voor je woonprobleempje krijgt. Huurdersrecht zal daar ook wel even anders liggen dan hier.
    Ondanks dat je schrijft dat je vaktechnisch niks leert zal het leven in Suriname toch een groot leermoment zijn. Alles is daar anders en toch een beetje Nederlands denk ik.

    Veel wijsheid bij je beslissingen de komende weken of maanden.

    Groeten

    Bert

  • 14 Augustus 2007 - 08:50

    Iris:

    Hey !
    Je bent echt al sterk en dapper geweest !
    Werken met 'zielige kindjes' zoals we het hier in nederland noemen, is superzwaar werk..
    Ben je verplicht je stage af te maken? Of kun je bijvoorbeeld ook nog eventjes gaan rondreizen wanneer ze je hulp minder nodig hebben ?
    Succes ! En ik weet zeker dat je je hier stiekem gewoon zonder problemen doorheen slaat ^^
    Veel liefs, Iris (sc en doc)

  • 15 Augustus 2007 - 07:45

    Pa:

    We hebben het met eigen ogen mogen aanschouwen. We kunnen je ervaringen alleen maar onderschrijven. Je doet in ieder geval je best om de kinderen volwaardig aandacht te geven. Je hebt gelukkig ook enorm veel leuke (levens)ervaringen opgedaan.

  • 15 Augustus 2007 - 16:28

    Irma:

    Ow, de foto`s zijn in elk geval super, vooral die twee inheemse meisjes!

    De rest heb ik maar in een mail gezet, dat was iets te lang voor hier.

    Groetjes Irma

  • 16 Augustus 2007 - 18:16

    Jolanda:

    Yolien,

    Beetje jammer dat het nu even niet zo leuk is...hoop dat 't gesprek met de hoge pief wat oplevert! Verder weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen....succes in iedergeval!

    liefs,

    Jolanda

  • 17 Augustus 2007 - 19:09

    Arjan:

    Hey Yolien!

    Tsjonge, wat een dubbele gevoelens allemaal. Ik probeer me een voorstelling te maken van wat je allemaal meemaakt, maar das echt moeilijk. Het is zo'n cultuurverschil met hier in Nederland. Ontzettend veel succes met alle keuzes! Probeer wel zo veel mogelijk leuke te doen he!!!!

    Liefs, Arjan

  • 19 Augustus 2007 - 17:50

    Loes:

    lieve Yolien.

    We zijn net terug van vakantie en hebeen gisteren op de verjaardag van Jorick hele verhalen gehoord. Ook lezen wij al je verslagen natuurlijk en heb bewondering voor je werk en doorzettingsvermogen. Ik hoop dat je het nog een poosje vol kunt houden en misschien is het een goed idee om een maand de jungle in te duiken en nieuwe energie op te doen.
    Een hele goede en prettige tijd nog in suriname.

    groeten van loes en roel

  • 20 Augustus 2007 - 18:02

    Anke:

    Lieve Jolien,
    Even een berichtje op je site om te laten weten dat ik aan je denk. Ik begrijp heel goed hoe je je voelt daar bij Claudia A. Je wilt zo graag het verschil maken en zo graag iets voor de kinderen en de vrouwen doen, maar het is zo moeilijk. Het is indd tijd om een andere stageplek te zoeken, er is zoveel te doen daar! En dan kun je altijd nog een dag per week vrijwilligerswerk blijven doen daar, voor de kinderen.
    Meid, ik wens je sterkte en wijsheid toe deze weken. Maar je bent sterk en slaat jezelf hier wel doorheen.
    En als je nog een kamer (masterbedroom) zoekt kun je altijd die oude van mij proberen.
    Doe je de groetjes aan de kinderen voor me? En een dikke knuffel voor Jody!
    Kuskus

  • 22 Augustus 2007 - 09:10

    Sanne:

    Hej Jolien, Ik heb een middag met je meegekeken bij claudia A en ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Ik had na die middag echt een rot gevoel van wat ik daar zag! Dus ik vind het super knap dat je het al zo lang volhoud en dat je doet wat je kunt om te helpen met de weinige middelen. Ik weet heel zeker dat je toch veel geleerd hebt, misschien niet allemaal op het pedagogische deel maar wel veel dingen die met je beroepshouding te maken hebben zoals; doorzetten, verantwoordelijkheid, betrokkenheid, empathie, assertiviteit, integriteit, dingen bespreekbaar maken met collega's Dus je leert ook veel over jezelf en dat is ook heel belangrijk!
    Maar heel veel succes met je keuze en ben maar trots op wat je allemaal gedaan hebt! Want wat ik zag waren de kinderen super blij om jou te zien!
    Liefs Sanne

    p.s het is een beetje een pedagogische berichtje geworden he, ben ook pedagoog dus dacht laat ik er ook eens een keer wat mee doen ;)

    p.s2 ik ben jalours... straks lekker diep de jungel in! oeeeee dat is echt zo gaaf! gelukkig kan ik je verhalen volgen en je foto's zien zodat ik mee kan genieten!:)

  • 27 Augustus 2007 - 21:06

    Jo:

    Hee lieverd! Ik schrik n beetje van je bericht, maar het bewijst maar weer eens hoeveel je wel niet leert daar (ook al denk je misschien van niet). Leef met je mee, Yootje en hoop dat je blijft en volhoud. Want ik wil je zien in Suriname in januari en nog een paar mooie avonden wegdansen in 5stars!!!! Maar das natuurlijk ook eigenbelang. Weet hoe lastig het is bij Claudia, soms zo uitzichtloos dat je er zelf hopeloos van word. Daar helpen geen djogo's tegen (al klinken reggae en parbo wel als een leuke afleiding..)Vind t sterk dat je al die tijd toch in je eentje door hebt gezet en welk besluit je ook maakt...: you did it girl! Ben hoe dan ook trots op je.

    Bigi brasa!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor 11 maanden naar Paramaribo, stage lopen in het kindertehuis van stichting Claudia A.

Actief sinds 30 Nov. 2006
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 43451

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: