17 september 2007 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu 17 september 2007 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jolien Oever - WaarBenJij.nu

17 september 2007

Door: lien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

17 September 2007 | Suriname, Paramaribo

SAAAAAAAAAAANG! (Surinaams voor als iemand verbaasd over iets is)

Wist je dat…
… ik na 1 dag na het plaatsen van mijn bericht al het benodigde geld op m’n rekening had staan!
… nu alle kinderen ingeschreven zijn bij de tandarts! :D
… ik jullie daar heeeeeeel erg dankbaar voor ben en de kinderen ook!...
… jullie meer geld hebben geschonken dan dat er kinderen zijn om in te schrijven.. :p
… ik jullie nu ga vertellen wat ik naást de tandarts tot nu toe met jullie giften heb gedaan:

P.is een jongen van 22 jaar woont bij de stichting. Al vanaf het begin dat ik bij Claudia A. werk heeft deze jongen mij erg aangegrepen. P. heeft geen geen hiv/aids. Wel heeft hij Polio en zit hij hierdoor in een rolstoel en kan nog 1 hand gebruiken. Op cognitief aspect(verstandelijk) is P.goed ontwikkeld. Samen met zijn beste vriend is hij 6 jaar geleden bij de stichting komen wonen. Zijn beste vriend verzorgde hem, hielp hem met baden, aankleden en zongen en rapten veel samen. Nu is sinds kort hij bij zijn familie gaan wonen in het buitenland. Er is verder niemand die zich om P. bekommert, geen familie, geen vrienden die even langskomen. P. houdt erg van reggae muziek. Daarom heb ik hem samen met m’n collagea meegenomen naar een groots reggae concert (van Kymani Marley en Kenyatta Hill die nummers zongen van hun vaders Bob Marley en Joseph Hill) hier in de stad, omdat hij reclame op tv had gezien en er eigenlijk wel heel graag heen wou.
Hij heeft zo genoten! Hij mocht op het podium staan zodat hij het goed kon zien en heeft veel oude vrienden van vroeger gezien. Hij raakte er dagen niet over uitgepraat. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Het deed mij ook zoveel goed om met (voor mij) zoiets kleins iemand zo gelukkig te kunnen maken. Ik hoop dat jullie het ook zo goed doet, want zonder jullie hadden we dit niet voor hem kunnen doen! :D
Een paar dagen na dit feestelijke gebeuren heb ik te horen gekregen dat P. niet lang meer te leven heeft. Hooguit 2 jaren. Dit bezorgde me opnieuw tranen in m’n ogen, alleen dit keer niet van blijheid.
(Ik heb P. niet bij zijn naam genoemd vanwege privacy, deze weblog is tenslotte voor iedereen leesbaar)

Afgelopen week zijn we met het hele tehuis naar Colakreek geweest, omdat we deze maand 5 jarigen hebben en we het een goed idee vonden om van deze gelegenheid gebruik te maken om een beetje te ontspannen. Colakreek is een kreek in de jungle waar je heerlijk cool (met de kleur van cola, door het afgeven van planten en bladeren) water hebt. Alle bewoners, leidsters, zusters, en 4 vrijwilligers gingen mee, in totaal 50 mensen. Het was een chaos om alles te regelen, maar uiteindelijk heeft iedereen een fantastische dag gehad! Entree, parkeergeld, bolletjes+beleg, de verjaardagstaart, warme maaltijd, drinken en chips hebben we door middel van grote bedrijven aanschrijven met bedelbrieven gesponsord gekregen. Ik heb bij de bakkerij de bollen gehaald, we kregen de helft van wat ik nodig had gratis de rest heb ik met behulp van jullie giften betaald.

Wist je dat…

… jullie giften nog niet op zijn!
… ik jullie in mijn volgende bericht ga vertellen wat er mee heb gedaan of de plannen zijn.
… ik hoop dat jullie nog steeds willen geven, want zoals jullie lezen je kan zoveel betekenen
… als je een voorstel hebt je hier beneden kan reageren!
… je ook mag reageren ook al heb je geen voorstel :D
… ik iedereen echt wil bedanken! Ook iedereen die mij heeft gesponsord voordat ik vertrok.

Bigi brasas en mennie bosi’s (dikke knuffels en vele zoenen)
van mij

  • 17 September 2007 - 15:24

    Esther:

    Wat leuk dat die jongen naar dat concert kon, ik ben erg beneuwd wat er met de rest gaat gebeuren!
    xx esther

  • 17 September 2007 - 18:02

    Anke:

    Jeetje Jolien, ik heb de tranen in me ogen bij je verhaal. Ten eerste dat verhaal van P., en die foto's! En supertof van Colakreek! Ziet er echt gaaf uit, en dat filmpje ook. Lekker Surinaamse polonaise.
    Maar wat super dat je zoveel giften hebt gekregen voor de kids. Zo geweldig!!
    Ga wat leux doen met de kids, dat hebben ze zo verdiend!
    Wil je trouwens nog ff het adres van K. en Mc willen sturen? Kan ik foto's sturen.
    Meid geniet ervan daar! Ik ben echt zo jaloers, wil gelijk terug bij het lezen van je verhaal.
    Bossies

  • 17 September 2007 - 18:05

    Anke:

    ps: zeg je ff tegen P dat hij er vet stoer uit ziet met dat 'petje'. xx

  • 18 September 2007 - 11:21

    Mam:

    Wij hadden het allemaal al wel gehoord maar het blijft toch weer geweldig om dit te lezen en leuk om de foto's erbij te zien.
    SUPER SUPER wij zijn trots op jou!

    tot bel ze

  • 18 September 2007 - 17:20

    Pa:

    Je hebt het goed gedaan
    Prachtig zo'n verjaardag. Ik zie op foto van de bus dat je de kids eindelijk goed moe gekregen met zo'n feestje en de taart.
    Verdrietig van P. Schat van een vent. Ik heb nog zangopnamen van hem. Je hebt hem zo laten genieten van zijn favoriete reggae.
    Vast en zeker

  • 19 September 2007 - 13:08

    Johanna:

    Hee wat een superverhaal! Echt heel goed van je wat je allemaal onderneemt, vooral omdat het zo moeilijk is om wat voor elkaar te krijgen! Ontzettend zielig dat P. nog maar zo kort te leven heeft.
    Als ik je verhalen lees en je foto's zie, zou ik echt zo weer terug willen!
    Succes verder en geniet ervan,
    Bigi brassa Johanna

  • 20 September 2007 - 08:57

    Mathilde:

    Geweldig Jolien wat je daar doet voor de kinderen!!!

  • 28 September 2007 - 13:24

    Linda:

    Lieve schat!!!

    Ga je vet veel missen hoor!!! Je moet hier nog lekker genieten. En je doet zoveel goeds voor Clauia A, vind je een vet stoer, cool, lief en nog veel meer chikkie..... im sabie!!!!!
    Dikke kus!

  • 28 September 2007 - 16:00

    Lisanne:

    heyy ex-huisgenootje! via je hyves kwam ik hier terecht. Nog steeds vind ik het super leuk om alle verhalen te lezen!! wat ben jij goed bezig zeg!!! Toppie joh!! Dat je het voor elkaar hebt gekregen dat iedereen naar de tandarts gaat. ik sta met verbazing te kijken... Nou een hele fijne tijd daar nog.. En geniet met de dag, want de tijd is zo voorbij. ;)
    Doe de groetjes aan de badmeester;) haha

    Liefs lisanne

  • 01 Oktober 2007 - 14:44

    Suzanne:

    Goed bezig Jo!!!
    Ik mis het nog elke dag...geniet ervan. Zoals je al zei, het is om voor je het echt door hebt.

  • 09 Oktober 2007 - 10:40

    Maartje:

    hej Yolien ! wat super zeg, hoe jij je nog in kunt zetten daar anderen te helpen!! Ik hoop dat alles goed met je gaat !! en zelfs voor jouw begint het aftellen al !! de tijd vliegt nog steeds!! Hopelijk kunt je nog veel kinderen blij maken en helpen!! je doet goed werk !! Top!!
    hopelijk tot snel in Nederland!!

    liefs maartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

Voor 11 maanden naar Paramaribo, stage lopen in het kindertehuis van stichting Claudia A.

Actief sinds 30 Nov. 2006
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 43455

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 31 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: